2021/01/25
Ultima ora:
Acasa | Articole | Statutul Politistilor, o speranta pentru un viitor mai bun

Statutul Politistilor, o speranta pentru un viitor mai bun

Sindicatul National al Agentilor de Politie, afiliat la Federatia Sindicatelor Democratice a Politistilor din Romania “Al. I. Cuza”, inca de la infiintare si-a propus ca principal deziderat lupta pentru apararea drepturilor politistilor si imbunatatirea conditiilor de munca.

Am constatat de-a lungul timpului ca aceasta lupta nu va fi una usoara, fiind nevoiti sa recurgem la toate formele permise de lege. Acolo unde dialogul si adresele nu au avut succes, am iesit in strada si ne-am legat in lanturi in fata ministerului pentru a arata angajatorului ca organizatia noastra nu este dispusa sa accepte solutii de compromis.

Din fericire, tot mai multi politisti, in special agentii de politie din cadrul Politiei Romane si a Politiei de Frontiera au inteles sa ni se alature si doar asa, impreuna, am reusit sa mai rezolvam o parte din probleme.

Este foarte important ca toti membrii sa inteleaga ca fiecare trebuie sa participe activ la aceasta lupta sindicala, fara sa le fie teama de sefi atunci cand isi revendica drepturile legale.

Consideram ca doar prin adoptarea unui Statut al Politistilor, actualizat si conceput in interesul politistilor, problemele acestui sistem isi vor gasi rezolvarea, iar instiutia Politiei va deveni una respectata, in slujba legii si a comunitatii.

De ani de zile ne luptam pentru inlaturarea discriminarilor existente intre categoriile de personal, privind indicii de salarizare, acordarea drepturilor, a sporurilor si pentru imbunatatirea conditiilor de munca.

Din pacate, cei care au succedat la conducerea Ministerului de Interne si la conducerea structurilor subordonate au fost numiti pe criterii politice, acestia deservind interesele partidului care i-a numit in functie si mai putin interesele lucratorilor.

Viitorul Statut va trebui sa cuprinda prevederi clare referitoare la:

· evolutia in cariera a politistilor,

· definirea precisa a timpului de lucru si respectarea drepturilor profesionale referitoare la programul de lucru,

· eliminarea diferentelor mari dintre indicii de salarizare,

· dreptul politistilor de a desfasura si alte activitati legale remunerate(dreptul la munca),

· permiterea accesului la examenele pentru functii de conducere agentilor de politie care intrunesc conditiile referitoare la studii si vechime,

· acordarea sporurilor specifice pentru conducatorii auto si pentu cei care au absolvit studii superioare,

· decontarea cheltuielilor de chirie, de transport si de naveta la pretul pietei indiferent de grad sau functie,

· protejarea sanatatii politistilor prin masuri de prevenire a riscurilor profesionale      ( limitarea numarului de ture de noapte, etc),

· salarizarea acestora in functiile de atributiile de serviciu, gradul de risc, mediul de lucru,etc,

· acordarea sporurilor in suma fixa nu in functie de salariu,

· incetarea sanctionarii disciplinare a politistilor pentru asa zise abateri savarsite in timpul liber sau in conditii care nu au legatura cu atributiunile de serviciu,

· stagiul minim pe care un politist trebuie sa-l efectueze in structurile de ordine publica dupa absolvire si incadrarea pe functii de specialisti a politistilor cu studii in domeniu,

· protectia politistilor aflati in misiune in timpul orelor suplimentare,

· respectarea timpului necesar pentru refacerea capacitatii de munca,

· nivelul necorespunzator al salariilor, nemotivant, raportat la importanta muncii si pericolelor la care sunt expusi politistii,

· acordarea ajutorului pentru achizitionarea de locuinte,

· protectia politistilor in caz de ultraj, etc si asistarea acestora in procese,

· imbunatatirea  bazei logistice minime pentru desfasurarea activitatilor politienesti in conditii optime,

· redimensionarea efectivelor de ordine publica si finantarea lor la standarde corespunzatoare,

· reglementarea clara a raporturilor de serviciu,

· evaluarea profesionala corecta a politistilor,

· stimularea si motivarea politistilor,

Lipsa concurentei reale in promovarea valorilor si profesionistilor pe diferite paliere de decizie a făcut ca la carma unor directii sau unitati din teritoriu sa fie promovati indivizi cu caractere indoielnice, care nu au nimic in comun nici macar cu  actualul statut si nici cu deontologia profesionala. Din acest motiv am ajuns la o subfinantare fara precedent in istoria Politiei Romane si Politiei de Frontiera. Daca ar fi fost promovati profesionistii acestia  ar fi luat de mult pozitie si ar fi spus ca politia nu poate functiona la nesfarsit fara resurse.

Ambiguitatea ordinelor, lipsa de claritate si suficienta a dispozitiilor precum si sporirea atributiilor date de NCP si NCPP organelor de cercetare ale politiei judiciare au sufocat resursa umana din Politia Romana.

Din aceasta fundatura nu putem iesi decat prin adoptarea unui statut suplu, care sa permita promovarea profesionistilor, iar acestia sa suplineasca lipsa de resurse printr-o mentalitate menită sa interpreteze legea, ordinele si dispozitiile interne intr-o  maniera realista, nu in una hei-rupista.

Vrem un statut in care politistul sa fie politist, sa i se recunoasca meritele, sa fie privit cu admiratie si cu respect. Acum, la noi, cu respect e privit cel care sta la un birou caldut si curata scame de pe vreun sef sau duce mapa acestuia. Cat de firesc vi se pare si unde in lume se mai intampla acest lucru?

Pe scurt, in continuare vom incerca sa motivam propunerile noastre.

Politistul care lucreaza in strada, care se lupta cu infractorii de toate genurile este privit ca un paria chiar de proprii lui sefi. Atunci cum poate fi privit altfel de infractori?

Pentru imbunatatirea capacitatii manageriale si identificarea sincopelor legislative sefii de politii municipale, orasenesti, de sectii rurale si sefii de birouri ar trebui sa fie planificati cel putin o data pe luna in dispozitivul de patrulare al compartimentului de siguranta publica sau politiei rutiere.

Incadrarile pe functii de politisti din sursa externa trebuie sa inceteze pentru totdeauna!

Functiile de politist in cadrul Politiei Romane si Politiei de Frontiera nu pot fi incadrate cu specialisti (indiferent de nivelul acestora) din viata civila.

In interesul institutiei, consideram ca pot fi facute incadrari din sursa externa a unor specialisti dar acestia sa fie incadrati ca personal civil de specialitate in cadrul MAI.

Politistii trebuie sa provina numai din randul absolventilor institutiilor de invatamant ale MAI care pregatesc OFITERI DE POLITIE CU GRAD INFERIOR (actualele scoli de agenti de politie) si OFITERI DE POLITIE CU GRAD SUPERIOR     ( Academia de Politie Alexandru Ioan – Cuza Bucuresti).

Ofiterii de politie cu studii superioare trebuie recrutati numai din randul politistilor ofiteri cu grade inferioare. Asa s-ar evita pe viitor angajarea ,,SPECIALISTILOR”, nepoti, nepoate, nasi, mosi, veri, sotii, fice, fii etc. si, in sfarsit, s-ar pune bazele unor principii sanatoase de accedere in functiile de conducere ale Politiei Romane, s-ar elimina posibilitatea „cocotarii” in functii de conducere a unor impostori angajati direct (agronomi, silvicultori, electricieni, instalatori sanitari, pompieri, jandari etc) iar politizarea excesiva a politiei din ultimii ani ar inceta, avansarile urmand sa fie facute numai in functie de competenta politistilor.

“Specialistii” in contabilitate, logistica, medicina, folclor, arta culinara, secretariat etc., trebuie incadrati ca personal civil pe  salarii motivante.

Purtatorii de haine traditionale romanesti, halate, polonice etc, nu trebuie sa mai aiba nicio legatura cu munca de politie.

Toti absolventii Academiei de Politie „Alexandru Ioan-Cuza”- Bucuresti, care de-a lungul anilor si-au dovedit loialitatea si devotamentul pentru aceasta institutie si tara, dupa ani de asteptari, de umilinta si nedreptate sa poata sa fie repusi „pe linia de plutire”, sa poata obtine gradul corespunzator varstei si vechimii, sa poata avea „acces” la cariera de ofiter de politie pe care si-au dorit-o cu ardoare si pentru care si-au sacrificat 15 – 20 ani din viata.

La trecerea in corpul ofiterilor cu grad superior , ofiteriilor cu grad inferior trebuie sa li se acorde gradul corespunzator varstei si vechimii in Politia Romana si Politiei de Frontiera. Consideram ca este una dintre cele mai mari anomalii si discriminari este ca unui politist cu ani buni de  experienta, in momentul in care a absolvit Academia de Politie „Alexandru Ioan-Cuza”-Bucuresti, singura institutie din Romania care pregateste ofiteri activi de politie, sa i se acorde „ obligatoriu” gradul de subinspector de politie (cel mai mic, care-i compromite din start, in mare masura, sansa de a avea o cariera in Politia Romana si Politia de Frontiera), iar altor persoane incadrate din „viata civila” care, efectiv, nu au nicio pregatire in domeniu, nu au lucrat nici macar o secunda in calitate de politist, nu au imbracat niciodata haina de politist, neavand nicio experienta in aceasta activitate sau vreo „tangenta” cu calitatea sau profesia de politist , sa li se acorde grade profesionale, chiar de ofiter superior (inspector principal, subcomisar, etc.), deschizandu-li-se practic, „usa” spre o „cariera fulminanta in Politia Romana”, punandu-li-se pe „tava” tot ce poate sa fie mai tentant, prime, salarii de merit si functii foarte „inalte”, pe care, bineinteles ca nu au putut sa le refuze (sincer, era si pacat!!!) Acestia s-au „cocotat pe merit” in functii de comanda, conducand cu „bravura” destinele Politiei Romane si, implicit, a multor politisti care au facut greseala sa-si doreasca o cariera de politist  sacrificandu-si tineretea, sanatatea, familia si riscandu-si, nu o data, VIATA .

O solutie dreapta si corecta ar fi ca printr-un act administrativ toti politistii cu functii de conducere sa fie pusi la dispozitie, la reorganizare, cu posibilitatea indeplinirii atributiilor avute pana la ocuparea functiei prin concurs de catre un alt politist.

Adoptarea unui statut ce nu va duce la implementarea acestor deziderate nu înseamnă decât amânarea  reformei reale în interiorul Poliţiei Române si Politiei de Frontiera, care are nevoie de această primenire, ca de aer.

Daca dorim aceasta reforma nu inseamnă ca o cerem dintr-un interes obscur şi meschin, ci o dorim pentru ca ne pasa de cei in a caror slujba ne aflam.

Cei care sunt impotriva ei desconspira ideea că le  este opozabilă propriilor lor interese sau grupurilor la care sunt afiliaţi.

De atatia ani baltim in aceasta mediocritate si cvasinormalitate a relatiilor dintre angajat si angajator din care nu vom putea iesi decat printr-o asezare a fiecărui politist acolo unde ii este locul.

Toate acestea si nu numai sunt suficiente motive pentru a ne mobiliza si a ne convinge de faptul ca pentru a realiza ceva trebuie inceput de undeva.

 

Presedintii sindicatelor afiliate la F.S.D.P.R. “Al. I. Cuza”
si
Presedintii Birourilor Teritoriale ale S.N.A.P.

Scroll To Top