2018/09/20
Ultima ora:
Acasa | Articole | Probleme profesionale dezbatute la Directia Rutiera

Probleme profesionale dezbatute la Directia Rutiera

Nesecret
Nr. 8440/27.01.2015

COMUNICAT
Probleme profesionale dezbătute la Direcţia Rutieră

La data de 21.01.2014, reprezentanţii S.N.A.P. au avut o întâlnire cu conducerea Direcţiei Rutiere, în scopul de a lămuri o serie de probleme de natură profesională cu care se confruntă agenţii de poliţie care lucrează în structurile rutiere.

Direcţia Rutieră a fost reprezentată de cms. şef Brăcea Florentin- director, cms. şef Crai Cristian- director adjunct, dar şi de alţi şase ofiţeri cu funcţii de conducere.

Prima problemă ridicată de reprezentanţii organizaţiei s-a referit la obligativitatea impusă de anumite proceduri interne de a înregistra în penal orice presupusă vătămare corporală din culpă în situaţia în care este vorba despre o „autoaccidentare”. Atsfel, ne trezim în situaţia ridicolă de a avea un dosar penal pentru vătămare corporală din culpă, în care făptuitorul este una şi aceeaşi persoană cu partea vătămată. Mai mult, se procedează şi la reţinerea permisului de conducere până la soluţionarea cauzei. Această procedură, să-i spunem, este păstrată cu sfinţenie de ani de zile de către şefi zeloşi care nu pot explica de ce trebuie înregistrate, din oficiu, astfel de cauze penale, unde este evident că fapta penală nu există în această formă.

Nici măcar ofiţerii experimentaţi nu cunosc exact de unde a fost moştenită această cutumă însă, din spusele şefilor Direcţiei Rutiere, este vorba de Instrucţiunile M.I. 766, ATENŢIE, ce datează din 03.07.1998. Şi dacă cumva, unii dintre cei care conduc frâiele Direcţiei Rutiere au uitat că începând cu 2002 poliţiştii nu mai sunt militari, le aducem noi aminte că ne aflăm în anul 2015 iar nişte instrucţiuni emise în 1998 sunt desuete/caduce/perimate pentru simplul fapt că actele normative în baza cărora au fost emise, nu mai există. Cu toate acestea, chiar şi procedura PRO-PS 19 din 2011, obligă poliţistul rutier să înregistreze lucrare penală în situaţia în care la locul accidentului soldat cu pagube materiale se prezintă un echipaj medical de urgenţă. Cei din conducerea Direcţiei Rutiere s-au rezumat la a preciza că ei nu văd nicio problemă în procedura actuală, chiar dacă sunt cheltuite resurse fiannciare, materiale şi umane degeaba. Doar în privinţa reţinerii permisului de conducere, aceştia au precizat că există o problemă.

Ne întrebăm ce le recomandă aceşti „specialişti” rutieri, care nu au mai văzut strada de ani de zile, poliţiştilor care sunt puşi să facă dosare penale unor conducători auto care au şi calitatea de „făptuitor” dar şi de parte vătămată, şi care trebuie să le explice această situaţie, de-a dreptul ridicolă. Oare în cazul unor tentative de suicid, poliţiştii de ordine publică ar trebuie să le întocmească dosare penale „nefericiţilor” pentru tentativă de omori! Sau în cazul unor accidentări pe terenul de fotbal, unde este solicitat echipai medical de urgenţă, s-ar impune să i se întocmească cetăţeanului dosar penal pentru vătămare corporală din culpă?! Din păcate, nu am reuşit să obţinem un răspuns justificat din partea „specialiştilor” rutieri dar după cum interpretează doctori în drept penal, „nu se poate reţine vătămarea corporală din culpă dacă vătămarea integrităţii corporale sau a sănătăţii victimei este datorată culpei exclusive”.

Un alt aspect foarte delicat, 1-a reprezentat solicitarea organizaţiei noastre de implicare a „specialiştilor” Direcţiei Rutiere pentru a fi stabilite concret limitele competenţelor şi atribuţiile specifice agenţilor de poliţie şi ofiţerilor de poliţie. De asemenea am cerut stabilirea unor indicatori de performanţă standard care să se aplice unitar, la nivelul tuturor structurilor rutiere din ţară, pentru ca evaluarea profesională efectuată de şefi să nu mai aibă carecater arbitrar şi subiectiv. Este inadmisibil ca diferenţele salariate dintre ofiţerii rutieri şi agenţi rutieri să fie aproape duble, în condiţiile în care atributiile lor sunt identitice. Conducerea Direcţiei Rutiere a încercat să dreagă busuiocul invocând faptul că, poliţiştii care fac parte din structurile poliţiei judiciare, indiferent de categoria profesională, au aceleaşi obligaţii şi nu pot să stabilească atribuţii distincte pentru agenţi şi ofiţeri. S-a încercat aruncarea problemei în cârca şefilor nemijlociţi care sunt răspunzători de întocmirea fişei postului. Cu toate acestea, „specialiştii” nu au putut justifica diferenţele salariale în contextul în care munca este egală sau chiar mai puţină, în cazul ofiţerilor.

Este interesant de făcut o paralelă cu structura de investigaţii criminale unde s-au putut stabili diferenţe în privinţa atribuţiilor şi a competenţelor, în funcţie de tipul infracţiunii dar şi de complexitate. Din cauza acestei lipse de implicare a Direcţiei Rutiere în această chestiune, avem astăzi agenţi de poliţie rutieri care fac munca ofiţerilor şi le dau „clasă” când vine vorba de munca de poliţie rutieră.

în acest sens, organizaţia noastră a solicitat conducerii I.G.P.R. documentarea acestei probleme şi identificarea unor principii după care să fie stabilite competenţele şi atribuţiile distincte pentru ofiţeri şi agenţi.

In privinţa numărului insuficient de poliţişti rutieri, organizaţia noastră a solicitat conducerii Direcţiei Rutiere, să identifice criterii ce ţin de populaţie, numărul de kilometri de drum public şi număr de autoturisme înmatriculate, astfel încât serviciile/birourile/formatiunile rutiere să fie redimensionate la necesităţile actuale ale situaţiei operative existente şi valorilor de trafic înregistrate.

Referitor la lipsa materialelor de protecţie, conducerea Direcţiei Rutiere ne-a susprins invocând faptul că ei nu au fost informaţi despre acestă problemă dar nici nu au o situaţia cu privire la gradul de înzestrare cu materiale de protecţie specifice a poliţiştilor rutieri.

Este foarte interesant de observat cum, „direcţionalii” trimişi în control la inspectoratele de poliţie pentru a verifica modul de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu taie şi spânzură, însă când este vorba despre verificarea modului de asigurarea a unor măsuri elementare de protecţie a muncii, aceştia aruncă pisica peste gard, în curtea inspectorilor şefi. Nu putem să nu-i amintim şi pe şefii poliţiştilor rutieri care nu îşi asumă responsabilitatea postului ocupat şi nu informează, în scris, despre aceste lipsuri. Totuşi am apreciat faptul că, reprezentanţii Direcţiei Rutiere au admis că, în situaţia în care poliţiştii rutieri nu au echipamente de protecţie necesare, nu trebuie să se expună exercitându-şi atribuţiile ce le revin.

Reprezentanţii organizaţiei noastre au mai atras atenţia asupra încălcării drepturilor privind refacerea capacităţii de muncă şi a normelor privind organizarea programului de lucru conform O.M.A.I. 577/2008, Acordului colectiv privind raporturile de serviciu şi Codul Muncii. In prezent, foarte multe structuri rutiere au programul de lucru organizat pe două schimburi, respectiv 06:00-14:00 şi 14:00-22:00, fară a respecta condiţia impusă de asigurarea a continuităţii serviciului poliţienesc, iar în intervalul 22:00-06:00, poliţiştii care au fost planificaţi în schimbul 2 sunt obligaţi să se prezinte în caz de evenimente rutiere, fără să fie pontaţi. Astfel, putem vorbi despre o planificare „la negru” a acestor poliţişti care, deşi se află la dispoziţia instituţiei 16 ore, de la 14:00 la 06:00, sunt pontaţi doar 8 ore. Prin aceste abuzuri ale şefilor, poliţiştii rutieri sunt prejudiciaţi atât din punct de vedere financiar pentru că nu le sunt plătite orele de noapte dar şi din punct de vedere al sănătăţii pentru că nu li se asigură refacerea capacităţii de muncă de 16 ore, după un schimb de 8 ore.

Reprezentanţii Direcţiei Rutiere au precizat că au cunoştinţe despre aceste încălcări iar în următoarele controale pe care le vor efectua, vor manifesta o preocupare pentru ca poliţiştii rutieri să fie planificaţi în serviciu pe toată durata celor 24 de ore, fară să mai existe „permanenţa”.

Organizaţia noastră admite faptul că lupta sindicală pentru interesele profesionale a fost mai mare pentru specialitatea ordine publică dar în perioada următoarea, vă sigurăm că vom fi activi şi în cazul problemelor profesionale cu care se confruntă poliştii rutieri şi cei de investigaţii criminale.

Facem apel pe această cale, să veniţi în sprijinul nostru şi să ne informaţi despre problemele profesionale cu care vă confruntaţi, să ne expuneţi propuneri pentru îmbunătăţirea muncii de poliţie dar şi observaţii punctuale, pe care le puteţi trimite pe adresa presedinte@snapromania.ro  sau prin intermediul liderilor sindicali locali.

Alăturat ataşăm procesul verbal „cosmetizat”, întocmit de către reprezentanţii Direcţiei Rutiere.

„Uniţi vom fi puternici*
BIROUL EXECUTIV CENTRAL

Probleme profesionale dezbatute la Directia Rutiera_Page_4 Probleme profesionale dezbatute la Directia Rutiera_Page_5 Probleme profesionale dezbatute la Directia Rutiera_Page_6 Probleme profesionale dezbatute la Directia Rutiera_Page_7 Probleme profesionale dezbatute la Directia Rutiera_Page_8 Probleme profesionale dezbatute la Directia Rutiera_Page_9

 

Scroll To Top