2020/11/24
Ultima ora:
Acasa | Articole | Conflict de interese in cazul acordarii sporului pentru lucrari de exceptie

Conflict de interese in cazul acordarii sporului pentru lucrari de exceptie

Antet-SNAPNesecret
Nr. 8514/06.02.2015

COMUNICAT
„Conflict de interese în cazul acordării sporului pentru lucrări de excepție”

Cu toate că demersul organizației noastre, de a fi redistribuit sporul pentru lucrări de excepție și misiuni speciale de până la 50%, a fost încununat de succes, constatăm, din păcate, că ceea ce ar fi trebuit să reprezinte un stimulent pentru polițiștii care își fac treaba, în fapt, reprezintă o modalitate a șefilor de a-și „rotunji” veniturile care, și așa se ridică la echivalentul a 2-3 salarii ale unui agent de poliție.

Tehnica de manipulare evidențiată de unii șefi de inspectorate cu ocazia celor două runde de acordare a acestui spor, din 6 în 6 luni, a relevat îndârjirea cu care această castă, a „șefilor”, își protejează „prada”. De la liderii sindicali din țară ni s-au transmis o serie de tertipuri și abuzuri practicate pentru ca, exclusiv „acoliții” și „protejații”, să beneficieze de aceste sporuri.

În acest sens, vă informăm că numărul de polițiști care pot beneficia de acest spor, este stabilit la nivelul conducerii M.A.I., fără a fi individualizate pe categoria profesională de ofițer și agent de poliție. De asemenea, nici cuantumurile sporurilor, între 30-50%, nu sunt dictate de la nivel central, ci sunt stabilite de fiecare inspectorat.

Aceste detalii nu au fost aduse la cunoștința polițiștilor tocmai pentru ca șefii să poată să decidă, în spatele ușilor, ca majoritatea beneficiarilor dar și ca sporurile cele mai mari să fie acordate ofițerilor cu funcții de conducere. Mai apoi, au prezentat cifrele în mod trunchiat, lăsând să se înțeleagă că „așa au venit cifrele de la București”.

Toate aceste jocuri de culise sunt cauzate de lipsa asumării unor condiții clare stabilite de la nivel de minister astfel încât, să nu se mai ajungă ca șefii care participă la ședințele de comandă, unde se stabilesc beneficiarii acestor sporuri pe următoarele 6 luni, să se propună și să se voteze între ei.

Actuala modalitatea de acordare a acestor sporuri, reprezintă o bătaie de joc la adresa polițiștilor dar și a moralității și probității profesionale. Să nu mai vorbim că, raportat la Legea 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției și Codul penal, fapta prin care un funcționar public, în mod direct sau indirect, participă la luarea unei decizii care îi aduce foloase materiale, reprezintă un conflict de interese.

Organizația noastră va milita pentru ca, până în luna iunie, când se vor redistribui aceste sporuri, reprezentanții M.A.I. să-și asume principiile pe care organizația noastră le propune, după cum urmează:

– numărul indicatorilor pentru sporul de lucrări de excepție și misiuni speciale să fie stabilit proporțional, în funcție de ponderea agenților de poliție și a ofițerilor de poliție din unitate. Asta pentru a nu mai exista situații aberante în care inspectorii șefi să stabilească, după bunul lor plac, modul de repartizare a acestor sporuri iar numărul agenților care beneficază să fie mai mic decât numărul ofițerilor, deși ei reprezintă peste 70% din unitate.

– cuantumurile cele mai mari, respectiv de 40%-50%, să fie acordate exclusiv polițiștilor operativi iar cunatumurile de 30% să fie acordate ofițerilor cu funcții de conducere. Acest principiu se bazează pe logica impactului financiar pe care un spor de 50% îl are în situația salariului unui agent de poliție față de un ofițer de poliție. În acest context arătăm faptul că 50% din salariul unui șef de serviciu reprezintă aproximativ 1700-2000 lei/lună în timp ce același procent aplicat la salariul unui agent de poliție reprezintă, în medie, între 400 și 600 lei.

– la acordarea acestor sporuri să se țină cont și de proporționalitate în privința unităților de poliție din județ. În momentul de față, foarte puțini polițiști, care lucrează în alte localități decât reședința de județ, ajung să beneficieze de acest spor, și asta pentru simplul fapt că la momentul votului din ședința de comandă, au un singur reprezentant care îi poate vota, respectiv șeful unității lor.

– anterior procedurii de votare, pentru fiecare polițist propus, să existe o notă de fundamentare care să fie publică, astfel încât fiecare polițist din inspectorat să știe care au fost motivele pentru care s-a acordat acest spor. Astfel, polițiștii vor fi motivați să obțină și ei asemenea realizări pentru care colegii lor beneficază de acest spor.

Actuala modalitatea de repartizare a acestor „prime” nu reprezintă o noutate, ea dăinuie încă de la apariția sindicatelor și a fost menținuță în special prin aportul unor lideri sindicali care își urmau propriile interese. De la apariția Birourilor Teritoriale ale Sindicatului Național al Agenților de Poliție însă, prin participarea agenților de poliție în cadrul acestor ședințe de comandă, încep să fie demascate aceste practici.

Președintele
Sindicatului Național al Agenților de Poliție
Iulian SURUGIU

Scroll To Top